لوگو - صنعتینو

گیت فروشگاهی RF

جستجو
دسته ها
دسته‌ها

 

فرکانس کاری گیت فروشگاهی RF

همانطور كه از نام  اين نوع گيت ها پيداست فركانس كاري آنان در محدوده كاري فركانس راديويي است. فركانس رايج اين نوع گيت ها ۸٫۲ مگاهرتز ميباشد. سازوكار عملكرد گيت فروشگاهی RF به اين نحو است كه آنتن فرستنده محدوده فركانسي مشخصي را حول ۸ مگاهرتز جاروب ميكند و بر اثر عبور تگ، افت امپدانس روي آنتن گيرنده باعث آلارم ميشود.  اما از نقطه ضعف اين دستگاه ها اين است كه يك گیت فروشگاهی RF به سبب جاروب فركانسي مداوم در محدوده مشخص، ممكن است دچار تداخل با ديگر دستگاه هاي مجاوري گردد كه در فركانس مشابه كار ميكنند.

يعني يك گیت فروشگاهی RF ميتواند نقش تگ را براي دستگاه هاي ديگر شبيه سازي كند و از آنجاييكه تقريبا هيچ استاندارد سنكرون سازي مشخص جهاني براي گيت هاي RF هم فركانس تعريف نشده است، بحث تداخل يكي از معضلات گيت هاي هم فركانس RF ميباشد. فروشگاه شماره  يك را در نظر بگيريد كه در آن يك گيت فروشگاهی RF با فركانس ۸٫۲ مگاهرتز نصب شده است و دستگاه به خوبي كار ميكند.

بعد از مدتي يك گيت فروشگاهی RF از يك كمپاني ديگر و هم فركانس (۸٫۲ مگاهرتز) در يكي از فروشگاه هاي مجاور(شعاع ۱۵۰ متري) نصب ميگردد. در اين صورت احتمال از كار افتادن دستگاه فروشگاه شماره يك وجود دارد. يا احتمال از كار افتادن دستگاه نصب شده در فروشگاه دوم به دليل تداخل با دستگاه فروشگاه اول وجود دارد. مختل شدن گيت فروشگاهی RF يا مختل كردن يك گيت فروشگاهی RF  توسط  گيت فروشگاهی RF ديگر، بستگي به پارامتر هاي متعددي از جمله سرعت جاروب فركانسي، ميزان توان تشعشعي فرستنده، حساسيت گيرنده و  فاصله دو دستگاه نصب شده از يكديگر دارد.

بیشتر بخوانیم : گیت فروشگاهی دست دوم

 

گیت فروشگاهیRF

نمونه ای از یک گیت فروشگاهی RF

لیبل های RF

از نقاط قوت گیت فروشگاهی RF  به عنوان یکی از انواع تجهیزات فروشگاهی ميتوان به ليبل آنها اشاره نمود كه به دليل سادگي تكنولوژي ساخت، نسبت به ليبل هاي ديگر داراي قيمت نسبتا ارزان تري ميباشد و به دليل ارزان بودن و شكل فيزيكي تخت آن در محافظت از كتابها در يك كتابفروشي به كار ميرود. اين ليبل ها پس از پرداخت وجه كتاب به صندوق دار توسط دستگاه غير فعال ساز (Deactivator) براي هميشه غير فعال ميشود و بر خلاف ليبل هاي EM قابليت دوباره فعال شدن را ندارد.

از نقاط ضعف ليبل هاي RF آن است كه ليبل هاي RF براي محافظت از اشيايي مثل اغلب ظروف كه محتوي مايعات هستند همچون اغلب عطر و ادكلن ها، مايعاتي همچون مايع ظرفشويي و …. به علت بالا بودن فركانس كاري و عدم عبور موج با فركانس مگاهرتز از مايعات ، كاربردي نميباشد.  همچنين ليبل ها و تگ هاي RF براي محافظت از اشيايي مثل طلا و جواهر قابل استفاده نيستند زيرا ميزان هر چند اندك فلز باعث از تنظيم خارج شدن ليبل ها و تگ هاي RF از فركانس اصلي ميشود.

به جرآت می توان گفت بالغ بر ۹۰% از فروشگاه های دنیا از گیت فروشگاهی RF  با فرکانس کاری ۸٫۲MHz استفاده میکنند و شرکت های نصاب این سیستم اولویت اول خود را در نصب این دستگاه می دانند .

دلایل رواج گیت فروشگاهی RF

نصب گیت فروشگاهی RF  به دلایل مختلفی رواج یافته است که در ذیل به صورت اجمالی به آن می پردازیم :

  1. بورد الکترونیکی این مدل می تواند در آنتن های مختلف به وظیفه خود به نحو احسنت عمل کند و این باعث شده تنوع آنتن های گیت فروشگاهی RF بسیار زیاد باشد و سلیقه های مختلف را تحت پوشش خود قرار دهدو همچنین شرکت های نصاب تنها بورد الکترونیکی آن را که حجم بسیار کوچکی دارد را به کشور خود وارد کنند که هزینه حمل و نقل آن را کاهش می دهد و باعث ترغیب به نصب بیشتر آن شده.

۲٫قیمت این گیت فروشگاهی RF بسیار کمتر از دیکر تکنولوژی ها می باشد .

  1. تگ های این مدل دارای تنوع بسیار زیاد و پوشش دهی تمام اجناس موجود در بازار با قیمت بسیار مناسب تر می باشد.

۴٫ضریب اطمینان این مدل به لحاظ فنی دارای شاخص بالاتری می باشد و دارای تکنولوژی باسطح بالا است.

نمونه ای از یک گیت فروشگاهی RF

نمونه ای از یک گیت فروشگاهی RF

گیت فروشگاهی RF تک برد و چند برد

گیت فروشگاهی RF در نوع جفت برد (جفت آنتن) دارای ۲ برد مجزای فرستنده (Transmitter)وگیرنده (Reciever) می باشد که با تبادل همزمان امواج،گیرایی سیستم را بین ۲ آنتن متمرکز کرده و در محیط های پرنویز مانع تأثیر بیش از اندازه منابع نویز (سیم افقی و عمودی برق، کنتور برق، لامپ نئون، LED، هالوژن، کولرگازی، چشمی درب اتوماتیک و …) بر عملکرد سیستم می گردد.

گیت فروشگاهی Mono RF (تک آنتن) با داشتن تنها یک برد ادغام شده به صورت فرستنده گیرنده (transceiver)دارای گیرایی شعاعی تا فاصله تقریبی ۹۰ سانتی متر از آنتن است. به دلیل عدم تداخل فرکانسی این نوع سیستم با سیستم های همنوع (Mono) نصب تعداد متعددی از این گیت با فواصل مشخص از هم در یک فروشگاه امکان پذیر می باشد.

مجاورت سیستم جفت برد RF همفرکانس با سیستم Mono RF تا فاصله طولی ۲۰ متر باعث از کار افتادن گیت Mono شده و به همین علت در مکان های تجاری (پاساژو…) با تراکم بالای دزدگیرهای فروشگاهی، سیستم Mono پیشنهاد نمی گردد. همچنین به دلیل نویزپذیری بالای این نوع سیستم در فروشگاه های کوچک با در نظرگرفتن فاصله کم منابع نویز از خروجی فروشگاه، گیت Mono مناسب نمی باشد.

 

محبوب ترین

 

گیت فروشگاهی RF پر مصرفترین سیستم EAS در ایالات متحده می‌باشد همان‌طور که در شکل می بینید گیت فروشگاهی RF بصورت زیر عمل می‌کند.

سازوکار یک سیستم الکترومغناطیسی RF

سازوکار یک سیستم الکترومغناطیسی RF

تگ چسبانده شده به کالا به امواج ارسال شده توسط آنتن پاسخ می‌دهد، پاسخ ارسال شده توسط تگ به وسیله آنتن گیرنده دریافت شده و باعث فعال شدن آلارم سیستم می‌گردد.

فاصله بین دو آنتن

فاصله بین دو آنتن می‌تواند تا ۱۸۰ سانتی‌متر باشد. فرکانس کار گیت فروشگاهی RF از ۲ تا ۱۰ مگاهرتز می‌باشد که در خیلی از کشورها بصورت استاندارد درآمده است. در خیلی از موارد سیستم‌های RF از یک سیگنال جاروب جهت آشکار کردن انواع تگ استفاده می‌کنند. در بعضی از اوقات آنتن فرستنده و آنتن گیرنده در یک پایه قرار می‌گیرند که به این نوع سیستم‌ها، سیستم تک پایه گفته می‌شود که می‌تواند بصورت پالس یا سیگنال جاروب یا ترکیبی از هر دو روش عمل نماید. سیستم‌های تک پایه برای فروشگاهای کوچک خیلی مناسب هستند. سیستم‌های تک پایه معمولا با تگ سخت عمل می‌کند که معمولا از نوع برچسبی آن گران‌تر است آنتن‌ها از خود امواج ضعیفی ارسال می‌کنند تا تگ‌ها را تشخیص دهند.

 

تشخیص نویز از سیگنال

برای تشخیص تفاوت بین نویز و امواج بازتابانیده شده تکنولوژی پردازش دیجیتال سیگنال (DSP)* به کار می‌رود.

کارکنان فروشگاه‌ها این سیستم را خیلی دوست دارند چون حداقل آلارم خطا در آن می‌باشد.

صاحبان فروشگاه‌ها سئوال می‌کنند که چرا این سیستم بصورت مخفی نصب نمی‌گردد؟

در جواب باید گفت: امکان نصب مخفی آنتن فرستنده و گیرنده وجود دارد ولی وجود آنتن بصورت پایه قابل رویت دزدی‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.

تگ RFID

تگ RFID

راه‌های زیادی برای اجرا کردن یک سیستم RF وجود دارد. ایده‌ی ابتدایی این است که یک حلقه مارپیچی از آلومینیوم بر روی کاغذ ایجاد کنیم که نقش آنتن را بازی کند و در انتهای آنتن یک دیود کوچک یا یک مدار RC (خازن و مقاومتی) اضافه کنیم تا امواج پاسخ به سیگنال آنتن را ارسال نماید.

برای غیر فعال کردن برچسب یک پالس قوی RF لازم داریم تا دیود یا مدار RC را بسوزاند تگ سوخته اگر بین دو آنتن قرار بگیرد هیچ سیگنال پاسخی ارسال نمی‌کند، در نتیجه هیچ آلارمی صادر نمی‌شود.

 

تکنولوژی RFID

تکنولوژی ‌RFID قادراست موجودی کالا را درهرلحظه مشخص نماید کافی است اطلاعات دریافت شده از عرضه‌کنندگان کالا و اطلاعات حاصل از تحویل کالا به مشتری، به سیستم مرکزی ارسال شود. همچنین امکان استفاده کارکنان از Reader قابل حمل که در هنگام عبور از کنار کالاها اطلاعات موجودی آن‌ها به سیستم مرکزی ارسال کنند نیز وجود دارد این امر به مدیریت بهتر موجودی کمک کرده و قبلاز اتمام آن به صورت خودکاردرخواستخریدصادرمی‌گردد.
ریدر ‌RFID نصب شده دراتاق پرو برچسب‌های ‌RFID لباس را می‌خواند، و بدین‌وسیله تعداد محصولاتی را که وارد اتاق پرو می‌شود، شمرده وامکان نظارت بیشتر بر این پروسه نیز فراهم می‌گردد

نحوه عملکرد سیستم در باند 8 مگاهرتز

نحوه عملکرد سیستم در باند ۸ مگاهرتز

نکات نصب

گیت فروشگاهی RF  در رنج هاي فرکانسي مختلف کار مي کنند که عبارتند از:

[ ۱۰٫۲Mhz ۸٫۲Mhz ۴٫۷Mhz ۳٫۲۵Mhz ۱٫۹۵ Mhz av_uid=’av-28oorf’]

اين سيستم در دو شكل جفت آنتن و تك آنتن وجود دارند. در حالت دو آنتن بطور معمول در هر بدنه از آنتن يك برد قرار ميگيرد كه يك برد به عنوان فرستنده و يك برد به عنوان گيرنده عمل مي كند.

گاهي اوقات هر دو بُرد فرستنده و گيرنده در يك بُرد با يكديگر تركيب( ادغام ) شده اند و در يك آنتن قرار ميگيرند كه به اين حالت مونو (MONO) و يا تك آنتن گفته مي شود.

 

 

_ حالت دو آنتن

اين محدوده تشخيص براي برد هاي مختلف متفاوت است که در جدول شماره ۲ آورده شده است.

فاصله بين ۲ آنتن در گیت فروشگاهی RF مي تواند تا حداكثر ۲ متر باشد.

_ حالت مونو(تک آنتن)

توجه به اين نكته حائز اهميت مي باشد كه سيستم دو آنتنه از عملكرد بهتري برخوردار بوده و نسبت به سيستم تك آنتن قويتر مي باشد. بنابراين سعي مي شود در يكي از موراد زير از سيستم تك آنتن استفاده شود:

در صورتي كه درب ورود به فروشگاه شما كوچك است و فضايي كه بايد توسط آنتن مراقبت گردد كمتر از ۹۰ سانتي متر است سيستم مونو يا تك آنتن مي تواند عملكرد خوبي داشته باشد.

در مواقعي كه درب فروشگاه ۲ لنگه بوده و آنتن بايد بين ۲ لنگه نصب شود

 

سایر مزیت ها

مزيت گیت فروشگاهی RF   نسبت به انواع ديگر در قيمت مناسب ان بوده و بدليل قيمت مناسب و رنج هاي مختلف فرکانسي بسيار مورد استفاده قرار گرفته است و اکثر فروشگاه ها از اين سيستم استفاده مي کنند.

نكته: گاهي اوقات از يك بدنه انتن كمكي در سيستم تك برد يا مونو استفاده مي شود تا كمي به قدرت سيستم تك برد افزوده شود.(در اين حالت استفاده كننده به اشتباه فكر ميكند سيستم جفت برد خريداري نموده ولي شايان ذكر است كه با وجود ۲ بدنه آنتن ، اين سيستم يك سيستم تك برد و با بدنه كمكي بوده و عملكرد جفت برد را دارا نمي باشد.)

يک پيشنهاد:سيستم تک آنتن براي مغازه هايي که مساحت کمتر از ۱۵ متر مربع دارد توصيه نمي گردد.

در برخي موارد که دهنه خيلي بزرگ باشد مي توان از سه آنتن استفاده کرد که آرايش آن بصورت زير است:

_ حالت سه آنتن(گيرنده-فرستنده-گيرنده)

_ حالت سه آنتن(فرستنده-گيرنده- فرستنده)

_ حالت سه آنتن(MONO)

 

اين سيستم ها بر پايه امواج راديويي در رنج هاي فرکانسي ۲ الي ۱۰ مگا هرتز کار مي کنند.(معمولي ترين فركانس اين سيستم ها ۸٫۲ مگاهرتز مي باشد). اين سيستم در دو شكل جفت آنتن و تك آنتن وجود دارند. در حالت دو آنتن بطور معمول در هر بدنه از آنتن يك برد قرار ميگيرد كه يك برد به عنوان فرستنده و يك برد به عنوان گيرنده عمل مي كند.

 

 

 

 

جمع بندی

امواج راديويي از سمت بُرد فرستنده به سوي بُرد گيرنده ارسال شده و در بُرد گيرنده به درستي دريافت ميگردد. حال اگر تگ و يا برچسب {كه به محصول متصل شده است} در بين آنتن ها قرار گيرد بر موج خاصي كه توسط فرستنده ساطع شده تاثير مي گذارد. اين تاثر در امواج در آنتن گيرنده شناسايي شده و دستگاه وجود تگ را احساس ميكند.

فاصله بين ۲ آنتن در گیت فروشگاهی  RF  مي توان تا حداكثر ۲ متر باشد.

گاهي اوقات هر دو بُردها يعني فرستنده و گيرنده در يك بُرد با يكديگر تركيب( ادغام ) شده اند و در يك آنتن قرار ميگيرند كه به اين حالت مونو (MONO) و يا تك آنتن گفته مي شود. در حالت تك آنتن يك برد هم عمل ارسال و هم عمل دريافت امواج را انجام مي دهد. اين امواج بصورت يك هاله دايره اي دور آنتن قرار دارند.

توجه به اين نكته حائز اهميت مي باشد كه سيستم دو آنتنه از عملكرد بهتري برخوردار بوده و نسبت به سيستم تك آنتن قويتر مي باشد. بنابراين سعي مي شود در يكي از موراد زير از سيستم تك آنتن استفاده شود:

  • در صورتي كه درب ورود به فروشگاه شما كوچك است و فضايي كه بايد توسط آنتن مراقبت گردد كمتر از ۱۰۰ سانتي متر است سيستم مونو يا تك آنتن مي تواند عملكرد خوبي داشته باشد.
  • در مواقعي كه درب فروشگاه ۲ لنگه بوده و آنتن بايد بين ۲ لنگه نصب شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 3 =

Call Now Buttonتماس بگیرید